Aktuality

Šaldovy vooči

ISIC - Opuscard

Vážení rodiče, milí budoucí žáci Gymnázia F. X. Šaldy,

GTS ISIC OPUS CARDv souvislosti s přijímacím řízením nabízíme našim žákům za zvýhodněných podmínek zřízení integrované karty ISIC/OPUS. Jedná se o kartu sloužící k platbě hromadné dopravy, přičemž je na ni možno nahrát další funkce, např. vstup do budovy školy, administraci stravného, dále slouží jako mezinárodní studentský průkaz, díky němuž mohou držitelé získat zlevněné vstupné na kulturní akce, dále slevy do restaurací, obchodů a při cestování. Licence karty platí vždy na jeden školní rok. Karta OPUS stojí v běžné distribuci 140,- Kč, karty ISIC 300,- Kč. Integrovanou kartu ISIC/OPUS mohou žáci naší školy získat za 290,- Kč. Následné prodloužení je možné pomocí revalidační známky za 150,- Kč.

Co udělat pro získání karty?

Vyzvednout v sekretariátu naší školy (u pí Sandnerové) žádost, vyplnit ji, zaplatit poplatek 290,- Kč a přiložit průkazovou fotografii.

Legiovlak v Liberci

Legiovlak je ambiciózní projekt Československé obce legionářské, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále v Rusku probíhaly válečné operace čs. legií. Pomáhá obnovovat povědomí o čs. legiích a jejich zásluhách na vzniku samostatného československého státu.

Využila jsem spojení historie s fyzikou a technikou (puška Mosin, kulomet Maxim, obrněný vůz Austin, první plynová maska …)  a postupně jsem komentovanou prohlídku absolvovala s tercií, kvartou a septimou. A určitě to nebyl ztracený čas!

RNDr. Věra Jandíková

Výlet sekundy po stopách Boženy Němcové

Dne 12. června jsme v 7 hodin odjeli z Rybníčku přepychovým plně klimatizovaným autobusem fotbalistů FC Slovan. Byla to příjemná změna po našem prvním autobusovém dobrodružství z lednového lyžařského výcviku. Cílem našeho třídního výletu bylo Babiččino údolí v Ratibořicích.

Již v autobuse nám byl promítnut film natočený na motivy knihy „Babička“ od Boženy Němcové, to pro případ, že by někdo pozapomněl… J. Po 2,5 hodinách jízdy, kterou jsme prokládali řádně připravenou svačinou od maminek (na řízečky však nedošlo), nás řidič vysadil na náměstí v České Skalici, kde jsme zhlédli dobové vyučování ve škole, kam chodila Barunka. Odtud jsme se vydali pěší chůzí na zámek, kde dříve žilo panstvo s kněžnou Zaháňskou. Po prohlídce zámku, kde nám zahrála i zámecká pianistka, jsme pokračovali směrem k mlýnu. Jelikož bylo parné a slunečné počasí a okolo tekla řeka Úpa, někteří z nás se rozhodli osvěžit koupelí…, tedy pouze koupelí nohou. Nakonec jsme dorazili i na pověstné Staré bělidlo, kde podle knihy prožila Božena Němcová dětství se svou babičkou Marií Magdalénou Novotnou. Domek je zařízen jako muzeum s původním starodávným vybavením. Odtud jsme se vrátili na zámecké parkoviště, kde na nás již čekal náš řidič. Takto znaveni po celém horkém dni jsme rádi nasedli do klimatizovaného autobusu, který nás dovezl kolem 18. hodiny zpět do Liberce.

Výlet se jistě celé třídě líbil, jelikož bylo poučné se vrátit do minulosti tehdejšího života, a přitom si připomenout dílo naší velké spisovatelky Boženy Němcové.

Petr Konečný (student sekundy)

Schůzka s rodiči

"Informativní schůzka rodičů a žáků budoucí primy s vedením školy a třídní učitelkou se uskuteční v budově GFXŠ v úterý 23.6.2015 v 16.00 hod v místnosti A6."

Václav Ulvr
ředitel Gymnázia F. X. Šaldy
telefon: 485 103 880485 103 880
e-mail: vaclav.ulvr@gfxs.cz

Mgr. Vladimír Šída

Další úspěch na celostátním kole soutěže Eurorebus!

Do celostátního kola 20. ročníku vědomostní soutěže Eurorebus se z naší školy probojovala tříčlenná družstva tercie, kvinty, 1. N a 3. B a také pět jednotlivců.  Ti všichni se v pondělí 15. června utkali v celostátním finále, ve kterém bojovalo o přední místa na tisíc soutěžících.

V soutěži jednotlivců dosáhli Kateřina Tichá z primy na 8. místo v kategorii ZŠ 01, Lukáš Klein z 3. B na 7. místo (kat. SŠ) a Jakub Strašlipka z tercie na 6. místo (kat. ZŠ 02).

V soutěži tříd vybojovalo v kategorii SŠ 8. místo družstvo 3. B ve složení Jakub Jokl, Lukáš Klein a Klára Putzová a v kategorii ZŠ 02 opět zazářilo družstvo tercie ve složení Jakub Strašlipka, Viktorie Vondráčková a Monika Grospičová, které se umístilo na vynikajícím 2. místě. V soutěži o Putovní pohár naše škola obsadila 7. místo v republice.

Všem studentům, kteří se zapojili do soutěže, děkuji za reprezentaci školy a v září se s chutí pustíme dalšího ročníku.

RNDr. Jana Hrnčířová

Gymnázium F. X. Šaldy

Orientační běžci GFXŠ druzí v celostátním finále!

V úterý 9. 6. 2015 odpoledne jsme se vydali na cestu do Ostravy, abychom se o den později mohli zúčastnit celostátního finále škol v orientačním běhu. Po dlouhé cestě nás uvítal sportovní areál SAREZA, kde jsme strávili noc v malé tělocvičně na tatami. Ráno jsme se vydali na krátkou obhlídku města a pak se už jen soustředili na samotný závod, který proběhl v nedalekém parku. Tratě křižovaly celé Komenského sady a nebyly orientačně příliš náročně, i když chybovat se dalo i tak. Závodníci často nabíhali na kontroly, které nebyly součástí jejich trati, a to je stálo drahocenné vteřinky. To ovšem nebyl případ našich studentů. V kategorii středoškoláků se zúčastnilo 46 chlapců a 43 dívek. Z našich si nejlépe vedli Matouš Fürst a Anička Štičková, kteří si došli na pódium pro 2. místa ve svých kategoriích, ale i ostatní podali moc pěkné výkony. Odměnou pak bylo celkové 2. místo pro družstvo GFXŠ, což je bezesporu velký úspěch. Blahopřejeme.

Mgr. Martin Luštický

Do Prahy s ruštinou

Ve středu 3. června jsme se již podruhé, tentokrát s připravenými nervy, vydali do hlavního města, abychom na 49. ročníku Puškinova památníku, přehlídky v uměleckém přednesu v ruštině, předvedli své dovednosti. V Ruském středisku vědy a kultury jsme naše gymnázium reprezentovali v kategorii kolektivů už jako zkušená skupina ze 3.A a 3.B (Pavlína Adámková, Dominika Chvojanová, Tereza Součková, Kateřina Šímová, Marek Nováček, Dominik Patzner a Tomáš Špelina) společně s Vláďou Kornijenkem z tercie, jenž se zúčastnil kategorie jednotlivců. Všechny z nás připravovala a celou dobu podporovala paní profesorka Zuzana Kostincová. Během programu jsme zhlédli představení různých kvalit a námětů, vyslechli sérii nekonečně dlouhých a velice podobných ruských písní a dvě hodiny po poledni, které ovzduší v budově proměnilo v prostředí tropického lesa, jsme byli porotou oceněni za naši účast. Čestné uznání nám sice porota neudělila, ale my se už teď těšíme na příští rok, který nechceme oslavit jinak než победой!

Dominik Patzner (student 3. A)

Gymnázium F. X. Šaldy

Další úspěch našich mladých matematiků

14. května 2015 se konalo okresní kolo Pythagoriády pro žáky ZŠ a nižšího stupně gymnázia. V kategorii P6 (prima), si účast v okresním kole vybojovali 4 žáci, v kategorii P7 (sekunda) 6 žáků a všichni byli úspěšnými řešiteli. Primáni si rozdělili stupně vítězů ve své kategorii. Na tom nejvyšším se umístil Vojtěch Vávra, na druhém místě skončil Matěj Ptáček a třetí místo patří Tomáši Holíkovi.

Ani v kategorii P8 jsme se neztratili. Do okresního kola postoupilo 16 žáků (tercie a 1. N) a vedli si dobře. První místo vybojovala Markéta Pavlíková z tercie, na třetím skončil její spolužák Jakub Strašlipka.

Všem úspěšným řešitelům blahopřejeme a děkujeme za vzornou reprezentaci školy.

Mgr. Jana Vaňková (členka okresní komise)

Ceny GYTA 2015

Gymnázium F. X. Šaldy vyhlašuje 13. ročník udílení cen GYTA.

Období nominací probíhá od 1. května do 1. června 2015.

Ceny GYTA  se udělují jednotlivým studentům nebo skupinám ve čtyřech kategoriích: vědec, umělec, sportovec a osobnost. Cena má symbolizovat jejich výjimečné schopnosti, dovednosti, nadání i odvahu. Ceny se udělují zvlášť pro nižší a vyšší stupeň gymnázia, cena osobnost gymnázia se udílí jen jedna za celou školu.

Nižší stupeň: prima až kvarta, 1N a 2N,vyšší stupeň: kvinta až oktáva, 3N až 6N, 1. až 4. roč.

Na webu školy pod: „O nás“ dále: „Ceny GYTA“ naleznete vše potřebné o cenách GYTA, pravidla nominací a způsob vyhlašování vítězů.

NOMINUJTE na: www.gfxs.cz/ceny-gyta/

Nominovat mohou studenti, rodiče, učitelé i zástupci široké veřejnosti, kteří naše skvělé studenty znají a chtějí ocenit!

Vyhlášení cen GYTA proběhne ve středu dne 24. 6. 2015 v rámci studentské akce „Šaldovy vooči“ v Lidových Sadech.

Mgr. Renata Šípová (organizátorka udílení cen GYTA)